Τώρα είναι η στιγμή! Πώς να πετύχετε το στόχο σας για απώλεια βάρους

Γράφει η Νικόλ Στυλιανού

Αυτός ο μήνας είναι ιδιαίτερος γιατί ξεκινάει η αντίστροφή μέτρηση προς το καλοκαίρι. Αν και είναι ακόμη κρύο και για κάποιους πολύ νωρίς για να σκέφτονται το καλοκαίρι, εντούτοις είναι και η καταλληλότερη εποχή για να μπείτε σε ένα υγίες πρόγραμμα διατροφής και να έχετε αρκετό χρόνο για να στοχεύσετε σε ένα ικανοποιητικό βάρος, σταθερά και σωστά.

Κάποιες γενικές πληροφορίες μπορούν να σας βάλουν ξανά σε πρόγραμμα και να αποκτήσετε την φόρμα σας.

Ορίστε συγκεκριμένη (περίπου) ώρα της μέρας για να παίρνετε τα γεύματα σας Φροντίστε να έχετε την ίδια ώρα περίπου κάθε μέρα για να προγραμματιστεί το βιολογικό σας ρολόι και να σας στέλνει το μήνυμα της πείνας σταθερά και συστηματικά. Όταν έχετε σταθερή ώρα που τρώτε τότε είναι πολύ πιο εύκολο να ελέγξετε την πείνα σας και έτσι να έχετε την ευκαιρία να προγραμματίζετε τα γεύματα σας.

Πολύ σημαντικό είναι να έχετε ένα ημερολόγιο όπου θα γράφετε τα τρόφιμα που τρώτε και να ελέγχετε αν είναι ψηλότερα σε λιπαρά ή σε θερμίδες. Με αυτό τον τρόπο πηγαίνοντας πίσω στις σελίδες του ημερολογίου σας στο τέλος κάθε βδομάδας, θα έχετε την ευκαιρία να βλέπετε τα λάθη σας, ακόμη και τις μέρες που τα παρακάνατε και έτσι θα μπορείτε ίσως να ελέγχετε τις άλλες μέρες καλύτερα. Θα βλέπετε σε πια φαγητά έχετε αδυναμίες και έτσι θα μπορείτε να διοργανώνεστε καλύτερα τις υπόλοιπες μέρες της βδομάδας.

Είναι έξυπνο να είστε απασχολημένοι με κάτι συνεχώς για να μην σας μένει πολλή ώρα να σκέφτεστε το φαγητό. Παράδειγμα μπορείτε να έχετε ένα μπουκάλι νερό ή τσάι στο γραφείο σας ενώ δουλεύετε και να πίνετε όταν βρίσκετε χρόνο παρά να γυρεύετε στο διάλλειμα κάτι να φάτε γιατί αυτό οφείλετε τις περισσότερες φορές στο άγχος ή στο στρες. Άλλη έξυπνη λύση είναι τα τακτικά υγιεινά σνακ (φρούτα, γιαούρτι, αμύγδαλα και καρύδια με σταφιδάκια, παξιμάδια με πάστα ελιάς και τυρί, μπάρες δημητριακών). Επίσης υπάρχουν κάποια αντικείμενα που απασχολούν τα χέρια όπως μπαλίτσες αντίστρες για να σας κρατούν συνεχώς απασχολημένους.

Μην αφήνετε γεύματα πίσω και μην είστε πολλές ώρες νηστικοί. Αυτό το ακούτε συνεχώς αλλά είναι ένας σημαντικός παράγοντας για τον μεταβολισμό σας. Πολλοί το κάνουν αυτό για να τιμωρήσουν τον εαυτό τους για ίσως ατασθαλίες στην διατροφή τους είτε γιατί νομίζουν ότι θα χάσουν περισσότερα κιλά με αυτό τον τρόπο, όμως είναι τεράστιο λάθος. Να ξέρετε ότι η λειτουργία αυτοσυντήρησης του οργανισμού τίθεται σε λειτουργία σε περιόδους ασιτίας για να προστατεύει το σώμα και τον οργανισμό με αποτέλεσμα όταν τρώτε κάτι να το «αποθηκεύει» για περισσότερο χρονικό διάστημα και έτσι να μην χάνονται τα κιλά εύκολα.

Υπάρχουν κάποιες τροφές που μπλοκάρουν τον μεταβολισμό. Μπορεί κάποιες τροφές να μην θεωρούνται επικίνδυνες αλλά εμποδίζουν το σώμα να χάσει περιττά κιλά. Αυτό γίνεται γιατί η ασπαρτάμη και άλλα γλυκαντικά για παράδειγμα μπορεί να έχουν χαμηλή θερμιδική αξία όμως έχουν χημικά συστατικά για να δώσουν την ίδια γεύση με αυτά που αντικαθιστούν. Στα αναψυκτικά τύπου «light zero» η καφεΐνη που περιέχουν μπορεί να προκαλέσουν αφυδάτωση με αποτέλεσμα παρά το γεγονός ότι ήπιατε πολύ να νιώθετε ακόμα διψασμένοι.

Στις εξόδους σας προνοήστε από πριν βγείτε τι θα φάτε. Αν σας καλέσουν το βράδυ για φαγητό το σίγουρο είναι πως θα μπείτε στο πειρασμό να φάτε κάτι που μπορεί να μην είναι στο διαιτολόγιο σας, άρα καλό είναι να μην μείνετε νηστικοί όλη μέρα για να φάτε το βράδυ πιο πολύ. Φάτε κάτι ελαφρύ το μεσημέρι με λιγότερες θερμίδες όπου θα κόψει λίγο την όρεξη γιατί αν πάτε το βράδυ νηστικοί θα πεινάτε τόσο πολύ που θα φάτε ανεξέλεγκτα. Επίσης κάτι έξυπνο αν φορέσετε κάποια σφικτή ζώνη ή ένα σφικτό φόρεμα ή παντελόνι να σας περιορίσει στο πόσο θα φάτε.

Γυμναστείτε όσο πιο πολύ μπορείτε με όπιο τρόπο και αν μπορείτε. Είναι σωστό, αν αλλάξετε την διατροφή σας για να χάσετε το περιττό βάρος, να προσθέσετε στην ρουτίνα σας και την γυμναστική. Επιλέξετε κάτι ευχάριστο για εσάς ώστε να το κάνετε με πολλή θετική διάθεση. Με αυτό τον τρόπο θα το κάνετε συστηματικά και με ζήλο.

Επιβραβεύστε στον εαυτό σας. Όταν το παρακάνετε στην δίαιτα ή στην γυμναστική είναι σίγουρο πως θα κουραστείτε. Πολλές φορές η υπερβολική στέρηση από πράγματα που σας αρέσουν φέρνουν το αντίθετο αποτέλεσμα. Το άγχος να μετράτε τα πάντα που τρώτε και το στρες να είστε πάντοτε κολλημένη σε ένα τρόπο διατροφής δεν βοηθάει καθόλου στο τελικό αποτέλεσμα. Καλύτερα να απολαμβάνετε που και που κάποια τρόφιμα που αγαπάτε για να σας δίνουν και κίνητρο να συνεχίζετε τον στόχο σας με πιο πολλή ευχαρίστηση.

Βάλτε ρεαλιστικούς στόχους. Μην βάζετε πολύ μεγάλους και μη ρεαλιστικούς στόχους. Καλύτερα να βάζετε μικρούς στόχους και να τους αλλάζετε σταδιακά για να νιώθετε ότι τους επιτυγχάνετε παρά να βλέπετε ότι χρειάζεται να χάσετε ένα μεγάλο αριθμό κιλών.

Να ζυγίζεστε μια φορά την βδομάδα όχι κάθε μέρα.  Το να βγαίνετε στην ζυγαριά κάθε μέρα προκαλεί άγχος και δεν βοηθάει καθόλου. Ενώ αν βγαίνετε μια φορά την βδομάδα την ίδια ώρα και μέρα πάντοτε θα ξέρετε τα κιλά σας και θα μπορείτε να ελέγξετε καλύτερα αν χάσατε ή αν βάλατε κιλά μέσα στην βδομάδα που πέρασε με αποτέλεσμα να προσέξετε περισσότερο τις μέρες που ακολουθούν.

 

Νικόλ Στυλιανού

Εγγεγραμμένη Διαιτολόγος Διατροφολόγος BSc, MA U.S.A