Χημική Δίαιτα: Γιατί είναι επικίνδυνη!

Γράφει η εγγεγραμμένη διαιτολόγος διατροφολόγος Νικόλ Στυλιανού BSc, MA, U.S.A

Έχει έρθει η στιγμή να μιλήσουμε λίγο για τις χημικές δίαιτες γιατί είναι ένα θέμα όπου πρέπει να γνωρίζεται για να κάνετε και τις σωστές επιλογές ως προς την υγεία σας. Πολλά άτομα θέλουν να χάσουν γρήγορα πολλά κιλά και δεν αντιλαμβάνονται ή αγνοούν τις επιπτώσεις στην υγεία τους με αποτέλεσμα να απευθύνονται σε άτομα μη εξειδικευμένα ή σε συμβούλους υγείας «μαϊμού».

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να πούμε είναι να προσέχετε που εμπιστεύεστε την υγεία σας. Δεν είναι τυχαίο που κάποιος για να είναι εγγεγραμμένος στην ειδικότητα που εργάζεται θα πρέπει πρώτα να σπουδάσει σε αναγνωρισμένο ίδρυμα και μετά να περάσει υπό εξέταση από το συμβούλιο εγγραφής καθώς επίσης να περάσει από συγκεκριμένη πρακτική όπου θα του δώσει την απαραίτητα εμπειρία εργασίας. Αφού περάσει αυτά τα στάδια με τον σωστό τρόπο και έχει αποδείξεις για αυτό, τότε μπορείτε να εμπιστευτείτε σε αυτό το άτομο την υγεία σας.

Είναι λυπητερό να ακούω καθημερινά άτομα να πέφτουν σε παγίδες σε σχέση με την διατροφή τους και να αγνοούν τους σοβαρούς κινδύνους που διατρέχει η υγείας τους και να ενδίδουν σε προγράμματα αδυνατίσματος από άτομα που δεν είναι καταρτισμένα στον τομέα της διατροφής και διαιτολόγιας. Αυτά τα άτομα είναι επικίνδυνα γιατί παροτρύνουν τα άτομα που θέλουν να χάσουν βάρος να κάνουν χημικές δίαιτες και χάπια με ανταλλαγή το γρήγορο χάσιμο κιλών.

Πρώτα να πούμε τι είναι ο όρος χημική δίαιτα.

Οι χημικές δίαιτες αφορούν διαφόρων ειδών ακραίες δίαιτες που υπόσχονται μεγάλη απώλεια βάρους σε μικρό χρονικό διάστημα. Χαρακτηρίζεται ως υποθερμιδική, μη εξατομικευμένη, δίαιτα με αποκλεισμό από ομάδες τροφών, δίαιτες που γίνονται βραχυπρόθεσμα με περιορισμό. Αυτές οι δίαιτες δεν μπορούν να υποστηριχθούν επιστημονικά. Κάθε χημική δίαιτα που είναι μη εξατομικευμένη έχει μια συνταγή για όλους, αυτό είναι επικίνδυνο γιατί κάποιος μπορεί να έχει κάποια προβλήματα υγείας όπου κάποιος άλλος δεν έχει και εντούτοις να ακολουθούν το ίδιο πρόγραμμα.

Οι δίαιτες αυτές είναι πλούσιες σε πρωτεΐνες, λίπος και χαμηλές σε υδατάνθρακες. Όμως με την απουσία των υδατανθράκων στην διατροφή, το λίπος είναι το καύσιμο που δίνει ενέργεια και ονομάζεται κέτωση, όπου το μετατρέπει σε γλυκόζη και είναι λανθασμένος τρόπος για παραγωγή ενέργειας. Στην διαδικασία της κέτωσης απελευθερώνει τοξίνες στον οργανισμό όπου είναι πολύ επικίνδυνες στον οργανισμό ειδικά αν γίνονται για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η αυξημένη κατανάλωση πρωτεΐνης είναι σίγουρο ότι προκαλεί το αίσθημα κορεσμού με συνδυασμό της κέτωσης και της γρήγορου αισθήματος του κορεσμού και έτσι μειώνεται η όρεξη και επιτυγχάνετε το γρήγορο χάσιμο βάρους.

Όμως το γρήγορο χάσιμο βάρους δεν συνεπάγεται και με απώλεια λίπους. Αυτό που γίνεται είναι το χάσιμο υγρών και απώλεια μυικής μάζας με αποτέλεσμα την μείωση του μεταβολισμού. Το συμπέρασμα είναι ότι ίσως να πετύχετε τον στόχο σας ή ίσως και όχι, αλλά η λεγόμενη ζημία στον μεταβολισμό σας θα γίνει. Επίσης θα υπάρχει το αίσθημα αδυναμίας και έτσι κάποιος μπορεί να επιστρέψει στις παλιές του συνήθειες αυξάνοντας την πρόσληψη θερμίδων για να νιώσει και πάλι «δυνατός» και το χαμένο βάρος έρχεται πίσω και τα κιλά που χάθηκαν τα οποία ήταν και μυική μάζα μαζί με υγρά, να έρχεται πίσω στο σώμα, αλλά σε λίπος. Το χαμένο βάρος που επιστρέφει πίσω είναι λίπος και έτσι αυξάνετε περισσότερο η περιεκτικότητα λίπους στο σώμα.

Μια χημική δίαιτα μπορεί να σας δώσει γρήγορα αποτελέσματα όμως μπορεί να σας προκαλέσουν κάποιες επιπτώσεις στην υγεία σας όπως τα εξής:

-Αύξηση της χοληστερόλης
-Αύξηση στα τριγλυκερίδια
-Μια χημική δίαιτα είναι αυξημένη σε λιπαρά λόγω της μείωσης των υδατανθράκων και της αύξησης των πρωτεϊνών με αποτέλεσμα να υπάρχει πιθανότητα για καρδιαγγειακά νοσήματα ειδικά αν γίνεται για μεγάλο χρονικό διάστημα.
-Δυσκοιλιότητα
-Ζαλάδες, κούραση, νευρικότητα και αίσθημα κόπωσης.
-Μειωμένη μνήμη γιατί είναι περιορισμένη σε θρεπτικά συστατικά.
-Θάνατο αν χρησιμοποιείται για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα και το άτομο έχει περιορισμένη πρόσληψη από μακροθρεπτικά και μικροθρεπτικά συστατικά.

Εισηγήσεις…
Είναι πολύ πιο εύκολο να ακολουθείται ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής για να χάσετε κιλά και επίσης με την αλλαγή κάποιων συνήθειων μπορείτε να κρατήσετε το επιθυμητό βάρος χωρίς ακραίες στερήσεις. Αυτό που πρέπει να γνωρίζεται ότι τίποτα δεν γίνεται σωστά αν γίνεται με τον εύκολο δρόμο. Αυτό σημαίνει ότι αν χάσετε κιλά γρήγορα και μετά επανέρθετε στις παλιές συνήθειες τότε τόσο γρήγορα θα επανέλθουν και τα κιλά. Μην παρασέρνεστε σε παγίδες που επιβαρύνουν την υγεία σας.

Αν για κάποια περίοδο τις ζωή σας αποφασίσετε να κάνετε ένα πρόγραμμα διατροφής με πολύ περιορισμένη πρόληψη θερμίδων ή θρεπτικών συστατικών τότε να είστε προσεκτικοί στο πως θα επανέλθετε πίσω στο φυσιολογικό πρόγραμμα σας και αυτό δεν θα πρέπει να γίνει πολλές φορές γιατί τότε κινδυνεύει σοβαρά η υγείας σας.