Light Συμμαχία κατά του βάρους!Ο πόλεμος κατά των περιττών κιλών χρειάζεται σοβαρούς συμμάχους.

Ανακάλυψέ τους εδώ!

Όσες από εμάς (και δεν είμαστε λίγες) δίνουμε καθημερινές μάχες με το δείκτη της ζυγαριάς, ξέρουμε να αναγνωρίζουμε τον «εχθρό» από τη… γεύση.

Όσο πιο γλυκιά, τόσο πιο απαγορευμένη τη θεωρούμε κι έτσι καταλήγουμε σε έναν αδιέξοδο κύκλο στέρησης, που συνδέει την απόλαυση με την τιμωρία. Ειδικά τώρα,που βγάλαμε τα μαγιό από την ντουλάπα, ο πόλεμος αναζωπυρώνεται και το stress των κιλών χτυπάει κόκκινο.

Όμως, οι ψυχολόγοι επιμένουν ότι η στέρηση ισοδυναμεί με ναρκοπέδιο στη μάχη κατά των κιλών, όχι μόνο επειδή οδηγεί συχνά στο αντίθετο αποτέλεσμα –αυτό των υπερβολών–, αλλά και επειδή η προτίμησή μας προς τη γλυκιά γεύση είναι έμφυτη και εμφανίζεται από τις πρώτες κιόλας στιγμές της ζωής μας. Φαίνεται, μάλιστα, ότι σχετίζεται άμεσα με την επιβίωσή μας, δεδομένου ότι στη φύση συμβολίζει την επιλογή ασφαλών, θρεπτικών τροφίμων, ενώ η πικρή γεύση σηματοδοτεί τον κίνδυνο.

Ωστόσο, επειδή η ζάχαρη είναι «απαγορευτική» για όσους θέλουν να χάσουν κιλά αλλά και για όσους πάσχουν από διαβήτη, χρειαζόμαστε ένα σύμμαχο που θα μας επιτρέπει την απόλαυση της γεύσης, χωρίς να μας επιβαρύνει με θερμίδες ή να αυξάνει τα επίπεδα γλυκόζης και ινσουλίνης στο αίμα.
Όλα όσα πρέπει να ξέρουμε για την ασπαρτάμη

Η ασπαρτάμη ανακαλύφθηκε το 1965. Ωστόσο, μέχρι να δοθεί στην κατανάλωση, μεσολάβησαν 15 ολόκληρα χρόνια ελέγχων και δοκιμών, ώσπου να πάρει, το 1981, έγκριση από τον Αμερικανικό Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων (το γνωστό FDA) και να χρησιμοποιηθεί ως γλυκαντική ουσία, αρχικά σε μια σειρά τροφίμων και αργότερα, το 1983, σε ανθρακούχα αναψυκτικά.

Την ίδια χρονιά η χρήση της εγκρίθηκε και στην Ευρώπη απότην Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA), η οποία πρόσφατα στο πλαίσιο επαναξιολόγησης διαφόρων πρόσθετων τροφίμων επιβεβαίωσε την ασφάλειά της Γενικά –και σε απάντηση των κατηγοριών που έχουν κατά καιρούς διατυπωθεί εναντίον της– η ασπαρτάμη είναι η πιο «τσεκαρισμένη» γλυκαντική ουσία, αφού η ασφάλειά της έχει πιστοποιηθεί από τουλάχιστον 200 διαφορετικές έρευνες.
Κι εδώ έρχεται η… light συμμαχία. Αγαπημένα, δηλαδή, τρόφιμα, ροφήματα και αναψυκτικά, στα οποία η ζάχαρη έχει αντικατασταθεί με τεχνητές, αλλά ασφαλείς, επιστημονικά ελεγμένες και χωρίς θερμίδες γλυκαντικές ουσίες, όπως η ασπαρτάμη, έτσι ώστε να περιορίζεται η ποσότητα των θερμίδων που προσλαμβάνουμε.

Αν, για παράδειγμα, επιλέξουμε να… διασκεδάσουμε το καθημερινό μας διαιτολόγιο με μία μερίδα ζελέ light (μόνο 20 θερμίδες) ή ένα light αναψυκτικό (μόλις 1 θερμίδα) ή ακόμη και ένα παγωτό ξυλάκι light (50-150 θερμίδες – καλό είναι να ελέγχεις τις ετικέτες τροφίμων), τότε όχι μόνο δεν θα νιώθουμε το σύνδρομο της στέρησης, αλλά θα «εξοντώσουμε» και τους… εχθρούς που βαραίνουν τη ζυγαριά μας.

Σύμφωνα, μάλιστα, με επιστημονική ανακοίνωση, η οποία δημοσιεύεται στο επιστημονικό περιοδικό Nutrition Bulletin αξιολογώντας τα αποτελέσματα αρκετών ερευνών, η κατανάλωση τροφίμων και ποτών που περιέχουν μη θερμιδογόνες γλυκαντικές ουσίες, αντί για ζάχαρη, μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του σωματικού βάρους έως και 10 κιλών το χρόνο.

«Ο έλεγχος του βάρους είναι ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους οι άνθρωποι χρησιμοποιούν ολιγοθερμιδικά γλυκαντικά και θεωρούμε ότι σήμερα έχουμε ένα εντυπωσιακό αριθμό μελετών που δείχνουν ότι η κατανάλωση ολιγοθερμιδικών γλυκαντικών ουσιών συμβάλλουν θετικά, και όχι αρνητικά, στον έλεγχο του σωματικού βάρους», επισημαίνουν οι παγκοσμίου κύρους ανεξάρτητοι εμπειρογνώμονες διαφόρων ειδικοτήτων Καθ. Adam Drewnowski, Καθ. James Hill, Καθ. Eeva Widstrom, Καθ. Hely Tuorila and Καθ. Anne RabenHill.
Κι επειδή στο τέλος της ημέρας, όλα είναι θέμα ισοζυγίου ενέργειας, ενισχύοντας τη σωματική μας δραστηριότητα με ήπια, καθημερινή άσκηση, όπως είναι ένα 20λεπτο περπάτημα ή κολύμπι τότε τα αποτελέσματα θα είναι θεαματικά, χωρίς καν να το καταλάβουμε!

Ελίνα Ιωάννου MSc SRD
Κλινική Διαιτολόγος- Διατροφολόγος Δημόσιας Υγείας